Plask, knas, klirr! Med en enkelt isterning kan du åbne døren til et helt frossent univers af sanseoplevelser for de allermindste. Is er billigt, hurtigt at lave og - vigtigst af alt - et magisk materiale, når små hænder og nysgerrige øjne skal udforske verden.
I denne artikel præsenterer vi 8 sjove isterningelege til børn mellem 1-3 år, som vækker alle sanser: Syn, hørelse, smag, lugt, følesans - og ikke mindst barnets spirende forståelse for farver, former og naturvidenskab. Hver leg er nem at sætte op derhjemme, kræver få materialer og rummer konkrete tips til sikkerhed, så du trygt kan lade legen flyde (og smelte) i det tempo, der passer til dit barn.
Gør fryseren klar, find baljen frem, og lad os trylle vand om til leg!
Farve- og sorteringsleg med isterninger
Enkel, farvestrålende og iskold sorteringsleg, der på få minutter forvandler køkkenet til et lille sanse-laboratorium.
Det skal i bruge
- 1-3 isterningebakker - gerne XL-forme til de mindste hænder.
- Spiselige madfarver eller lidt frugtsaft (blåbær, rødbede, gurkemeje).
- 3-5 små skåle eller muffinforme i matchende farver.
- En plastikbakke/bageplade som base (opsamler smeltevand).
- Evt. grib-tænger eller barneske til ekstra finmotorisk udfordring.
Sådan fryser i farve-terningerne
- Fyld hver isterningecelle ¾ op med vand.
- Tilsæt 1-2 dråber fødevaregodkendt farve i hver celle (samme farve i hver række er nemmest).
- Rør ganske let rundt med en ren vatpind for at fordele farven.
- Sæt i fryseren natten over - eller mindst 3 timer ved hurtigt frostprogram.
Legen trin for trin
- Placér de frosne terninger på bakken. Giv barnet de tomme skåle.
- Vis, hvordan man lægger rød is i rød skål, gul is i gul skål osv.
- Lad barnet selv fortsætte - brug fingrene for taktil oplevelse eller en tang for pincer-greb.
- Tæl højt sammen: “Én, to, tre blå terninger …”
- Når isen smelter, kan barnet hælde farvet vand tilbage i bakken og se farveblandinger.
Hvad træner barnet?
| Sanse-/læringsområde | Hvordan legen hjælper |
|---|---|
| Synssansen | Kontrastfyldte farver fanger opmærksomhed og styrker farvediskrimination. |
| Finmotorik | At gribe glatte terninger kræver præcis håndkontrol. |
| Begrebsforståelse | Farver, antal og sortering introducerer basal matematik. |
| Årsag-virkning | Barnet ser terningerne skifte fra fast til flydende form. |
Variationer & ekstra ideer
- Læg matchende farvede papir-cirkler under klare skåle - forstærker farvesammenhæng.
- Bland to farver i samme isterning for de 2-3-årige og tal om nye nuancer.
- Tegn farveprikker på en æggebakke og brug den som sorteringsstation.
Sikkerhed & rengøring
- Brug store isterninger (min. 4 cm) til 1-årige for at fjerne kvælningsrisiko.
- Hold altid opsyn - is kan være glat, og små fingre kan blive kolde hurtigt.
- Læg et håndklæde eller en voksdug under bakken for at fange vand og farve.
- Efter leg: skyl hænder i lunkent vand og tør isforme/skåle af.
Glæd jer over farverne, de våde hænder og den stille forundring, når en enkel terning kan blive til et helt univers af læring!
Mal med isterninger (isfarver)
At male med frosne “isfarver” er en hurtig vej til både sensorisk leg og små kunstværker. Aktiviteten kan gøres året rundt - ved køkkenbordet, i badekarret eller ude på fliserne en varm sommerdag.
Det skal du bruge
- Isterningebakke eller små silikoneforme
- Vand blandet med 1-2 dråber fødevaresikker madfarve pr. terning
- Træpinde, ispinde eller korte sugerør som greb
- Tykt papir, karton, et gammelt lagen - eller klinkerne i badet
- Et voksdug eller aviser til at dække underlaget
- En lille skål lunkent vand til hurtig afriming af kolde fingre
Sådan gør i
- Fyld formene ¾ op med farvet vand. Tip: Jo mindre farve, jo mere pastel - prøv gerne flere nuancer.
- Placer en pind i hver fordybning. Filmen af is, der dannes efter 30-40 min. i fryseren, gør det let at “stikke” pindene i uden at de flyder.
- Frys dem helt faste (ca. 3-4 timer).
- Dæk bordet eller gulvet, og gør lærredet klar. Hav et viskestykke ved hånden til dryp.
- Løsn isterningerne og lad barnet male ved at stryge, duppe eller lade farven smelte ned ad papiret.
- Når isen smelter, kan I sætte den tilbage i fryseren for en kort “genopfyldning” af kulde, eller skifte farve.
Sansestimulerende bonus
| Sans | Hvad barnet oplever |
|---|---|
| Taktil | Kold kontra lun overflade, glat is mod ru papir. |
| Syn | Kontrast, farveblanding og det magiske skift fra is til vand. |
| Kreativitet | Fri eksperimenteren med mønstre, dryp og penselstrøg. |
Sikkerhed & praktiske tips
- Brug altid fødevaregodkendt farve, så det gør intet, hvis der ryger en slikketur på ispinden.
- Lad barnet have maksimalt 2-3 “isfarver” fremme ad gangen - så undgår I kolde hænder og farvede gulve.
- Skift til badeværelsesfliser eller udendørs, hvis I vil give los med større armbevægelser.
- Tør maling + vand af huden med lunkent vand og mild sæbe, før kulde niver.
- Fremhæv nye ord: snak om smelte, dryppe, glide, blanding og nuancer.
Når mesterværket er færdigt, kan det lægges fladt til tørring. Farven bliver ofte akvarel-agtig og er perfekt til hjemmelavede kort eller en plads på køleskabet. God fornøjelse med de kølige kunstværker!
Isterningeskattejagt i balje
- Find store plastikknapper, små dyrefigurer eller glatte natursten (min. 4 cm). Undgå metal og skarpe kanter.
- Læg én “skat” i hvert rum i en isterningebakke eller i små silikoneforme.
- Fyld med kogt, afkølet vand (giver klar is) og frys natten over.
- Sæt en balje med lunkent vand klar på et skridsikkert underlag - fx i brusekabinen eller ude på terrassen.
Legen trin for trin
- Lad barnet vippe isterningerne ud i baljen og mærke forskellen på kold is og lunere vand.
- Vis, hvordan man kan skubbe, dreje eller hælde vand over for at få isen til at smelte.
- Når en skat kommer fri, kan barnet samle den op og lægge i en “fund-skål”.
- Tæl sammen: “Nu har vi fundet én, to, tre skatte!”
Hvad barnet lærer
- Hånd-øje-koordination: at fiske isterninger og skatte op med hænder eller ske.
- Problemløsning: “Hvordan får jeg isen til at smelte hurtigere?”
- Sanseoplevelser: koldt vs. varmt, glat is vs. ru knap, plaskende lyde.
- Sprog: farver, former og begreber som flyde, synke, smelte.
Variationer til små og store
| Alder | Prik til legen |
|---|---|
| 1 år | Lad barnet plukke isen op med hænderne - evt. iført vanter for kortere kontakt. |
| 2 år | Tilføj en teske eller si som redskab til at øse is og vand. |
| 3 år | Giv en sprøjteflaske med lunkent vand og lad barnet skyde isterningerne fri. |
Sikkerhed først
- Hold konstant opsyn; børn under tre år må aldrig lege alene med vand.
- Vælg skatte der er større end barnets mund, så de ikke kan sluges.
- Undgå glas og tunge metalredskaber i baljen.
- Tør barnets hænder og skift til tørt tøj efter legen for at forebygge kulde.
Tip: Gem de våde skatte i en lille pose til næste gang - barnet vil elske at hilse på de “gamle venner” igen!
Smagssjov: spiselige frugt- og yoghurt-terninger
Der er få ting, der vækker sanserne som kold, lækker frugt eller cremet yoghurt, der smelter langsomt i munden. Når du laver små smags-isterninger, får barnet ikke blot en forfriskning, men også en alsidig sanseoplevelse, der udvikler både smagssans, taktil sans og pincetgreb.
Det skal du bruge
- Silikone-isterningebakke - gerne med større rum til de mindste.
- Modne frugter i små stykker: fx mango, melon, jordbær eller banan.
- Tynd yoghurt, kokosmælk eller modermælkserstatning (giver cremet konsistens).
- Evt. mesh-feeder eller netspiser til de 1-årige.
- Lille skål eller krus til servering.
Sådan gør i
- Skær frugten i tern på ca. 1×1 cm. Læg et stykke eller to i hvert rum.
- Hæld en smule yoghurt over - fyld højst ¾ op, så ternene nemt slipper bagefter.
- Sæt bakken i fryseren i mindst 3 timer (gerne natten over).
- Løsn isterningerne og kom dem i en skål eller i barnets mesh-feeder.
- Lad barnet føle, smage og observere, hvordan ternene smelter og ændrer tekstur.
Hvad lærer barnet?
| Sans / færdighed | Hvordan ternene hjælper |
|---|---|
| Smagssans | Frugtens naturlige sødme vs. yoghurts syrlighed introducerer nye nuancer. |
| Taktil sans | Kulde, glathed og senere blødhed mærkes tydeligt i fingre og mund. |
| Finmotorik | At gribe glatte tern træner pincetgreb og hånd-øje-koordination. |
| Sprog | Beskriv smag (“sødt”, “syrligt”) og temperatur (“koldt”, “smelter”). |
Variationer
- Stribede tern: Frys først et tyndt lag pureret blåbær, tilsæt derefter yoghurt for en flot effekt.
- Grøntsagsboost: Blend kogt gulerod eller rødbede med lidt æblejuice og frys i lag.
- Som is-lolly: Sæt små ispinde eller sugerør i bakken - godt til de ældste (2-3 år).
Sikkerhed & tips
- Undgå hårde, hele bær eller nødder, som kan udgøre kvælningsfare.
- Server få tern ad gangen; de smelter hurtigere og barnet overvældes ikke af kulden.
- Hold altid øje med barnet, især hvis isterningerne gives uden mesh-feeder.
- Læg en vaskeklud eller et håndklæde under skålen - det samler smeltevand og gør oprydningen nem.
Med disse simple isterninger forvandles hver smagsprøve til et lille sanse-eventyr, hvor barnet trygt kan eksperimentere med kulde, konsistens og nye smage - lige til at spise!
Lydleg: klirr og knas med is
Is behøver ikke kun at være koldt - det kan også blive et lille lydlaboratorium hjemme i stuen. Når barnet leger “klirr og knas”, opdager det, at materialer lyder forskelligt, og at det selv kan lave musikken.
Materialer
- En lille håndfuld isterninger (store, så de ikke kan sluges)
- Robuste drikkekopper af:
- Metal - fx en rustfri stålkop
- Plast - fx en tudkop uden låg
- Træ - fx en lille træskål eller bambuskop
- En lille plastskål eller bakke til at samle smeltende vand
- Et håndklæde eller silikoneunderlag til at dæmpe glid
Sådan gør i
- Læg et par isterninger i hver kop, og lad barnet ryste kopperne én ad gangen. Stil spørgsmål som “Hvad lyder højst?”
- Vis, hvordan isterningerne kan hældes fra den ene kop til den anden. Lyt sammen til, hvordan lyden ændrer sig, når de rammer et nyt materiale.
- Prøv at tromme let på kopperne med hånden eller en træske, mens isterningerne ligger i. Hvilken kop laver den sjoveste rytme?
- Lad barnet selv kombinere: ryste, hælde, lytte, gentage. Sæt evt. ord på lydene: “klirr-klirr”, “dump-dump”, “knas-knas”.
- Afslut med at tømme isterningerne i bakken og mærk sammen, hvordan de langsomt smelter - en god overgang til næste leg eller frokost.
Hvordan lyder materialerne?
| Materiale | Lydbeskrivelse |
|---|---|
| Metal | Høj, klingende “klirr-klirr” |
| Plast | Blødere, hul “dump-dump” |
| Træ | Dæmpet, tør “knas-knas” |
Det får barnet ud af legen
- Høresans: Øver at skelne mellem lyse og dybe toner samt lydstyrke.
- Rytmefornemmelse: Barnet opdager, at gentagelser skaber rytmer.
- Årsag-virkning: “Når jeg ryster hurtigt, bliver lyden højere.”
- Finmotorik: At hælde uden at spilde og gribe om glatte isterninger.
- Sprog: Nye ord for lyde og materialer.
Sikkerhedstips
- Undgå glas og keramiske krus - de kan splintre, hvis barnet taber dem.
- Vælg store isterninger eller brug isterningsposer, så intet kan sluges.
- Hold øje med små fingre, så de ikke fryser fast - leg maksimalt 5-10 minutter ad gangen.
- Læg et absorberende underlag, så gulvet ikke bliver glat.
Tip: Optag lydene på telefonen, og afspil dem bagefter. Barnet vil elske at genkende sin egen isterninge-symfoni!
Duft-isterninger med urter og citrus
Isterninger behøver ikke kun at være kolde - de kan også dufte! Når du tilføjer friske krydderurter eller citrusskaller til fryseren, åbner du op for en sanseoplevelse, der især stimulerer lugtesansen hos de 1-3-årige.
- Forberedelse: Kom et lille blad mynte, en smal strimmel citron- eller appelsinskal i hver isterningeform. Fyld op med vand og frys i mindst fire timer.
- Skyld & tjek: Når isterningerne er frosset, skyl dem kort under koldt vand for at fjerne evt. løse urtedele, og tjek størrelsen - de skal være store nok til, at barnet ikke kan putte hele isterningen i munden.
- Sæt scenen: Fyld en balje eller vask med et par centimeter lunkent vand. Hæld de velduftende isterninger i. Lunkent vand frigiver duften hurtigere og gør oplevelsen behagelig for små hænder.
- Udforsk sammen: Lad barnet røre, skubbe og fiske isterningerne op. Spørg nysgerrige spørgsmål som: “Hvad dufter den af?” eller “Føles den glat eller ru?” - det styrker ordforråd om sanser og følelser.
- Afslut & opryd: Når isterningerne er smeltet, sig farvel til vandet, tør hænderne og tal om, hvad der skete med duften, da isen smeltede.
| Sans | Hvad barnet oplever | Hvordan du kan støtte |
|---|---|---|
| Lugtesans | Nye aromaer fra mynte og citrus. | Navngiv duftene: “Mmm, mynte dufter lidt som te.” |
| Taktil sans | Kulde, vandets bølger, glatte isflader. | Sammenlign temperaturer: “Er den koldere end vandet?” |
| Sprog | Ordbank om dufte, temperatur og tekstur. | Brug beskrivende ord: frisk, skarp, sød, prikkende. |
Sikkerhed & tips
- Fjern små, løse urteblade før leg, så de yngste ikke kan nappe dem.
- Hold altid barnet inden for armslængde ved vandleg.
- Brug økologisk og usprøjtet citrus for at undgå uønskede kemikalier.
- Til ekstra sansefest kan du tilsætte et par dråber naturlig frugtfarve - så får isterningerne både duft og farve.
En simpel balje med duft-isterninger kan hurtigt blive til en mini-spa-oplevelse for de mindste, hvor de lærer, at verden kan udforskes med næsen såvel som med hænderne.
Varmt vs. koldt: smelte-eksperimenter
I dette lille koldt-varmt-laboratorium oplever barnet på egen krop, hvor hurtigt is ændrer sig, når den møder varme - og hvad et lille drys salt kan gøre ved smeltehastigheden.
Det skal I bruge- En balje eller bageplade med isterninger
- Et krus med lunkent vand (ca. 37 °C - test med albuen)
- 1 metalske
- En knivspids fint salt (kun til de ældste, ca. 3 år)
- Evt. et lille håndklæde til at mærke forskellen på vådt/tørt
- Læg isterningerne på en bakke eller i en balje foran barnet.
- Lad barnet føle på isen først. Tal om ord som “kold”, “glat” og “våd”.
- Giv nu den lune metalske - mærk, hvordan den føles anderledes end isen, og placer den oven på en isterning. Se og lyt til den første knasen.
- Dryp et par skefulde lunkent vand på en ny isterning. Spørg: “Hvad sker der med isen, når vi hælder varmt vand på?”
- Til sidst: Drys ganske lidt salt på en isterning (kun hvis barnet er 3 år og I har øjenkontakt). Forklar, at salt smelter sne og is hurtigere - ligesom på vejene om vinteren.
| Sanse- og læringsmål | Hvordan opleves det? |
|---|---|
| Temperatursans | Koldt is mod varm ske/vand. |
| Årsag-virkning | “Når vi hælder varmt vand på, smelter isen hurtigere.” |
| Ordforråd & begreber | Fast, flydende, smelte, varme, kulde, hurtigt, langsomt. |
| Naturfaglig nysgerrighed | Observation af forskelle mellem vand, ske og salt. |
- “Føles skeen lige så kold som isen?”
- “Hvorfor tror du, denne is smelter hurtigere end den anden?”
- “Kan du høre lyden, når isen knækker?”
- Anvend kun en knivspids salt - store mængder kan svie på hænder eller i øjne.
- Hold konstant opsyn; is er glat, og små fingre kan hurtigt komme i øjnene.
- Vask hænder og eventuelle skeer efter legen, så salt og smeltevand ikke generer huden.
- Læg et skridsikkert underlag under baljen, så ingen glider.
Når isterningerne er væk, kan barnet hjælpe med at tørre bordet - en sidste chance for at mærke forskellen på vådt og tørt.
Isterninge-racerbane og pustebane
- En bageplade, lav bakke eller et stykke kraftigt pap beklædt med bagepapir
- 2-6 isterninger pr. barn - gerne farvede for ekstra synsindtryk
- En skridsikker måtte eller vådt håndklæde under banen
- Sugerør, teskeer eller små pusterør
- Evt. malertape til at markere start- og mållinje
Sådan gør i
- Læg bagepapir på bakken, så overfladen bliver helt glat og glidende. Tip: Dryp en anelse vand under papiret, så det ikke rutsjer.
- Sæt bakken på gulvet eller et lavt bord med den skridsikre måtte under, så den står fast.
- Marker en tydelig start- og mållinje med tape.
- Lad barnet placere en isterning ved start. Nu kan I vælge tre måder at sætte fart på:
- Puf: Skub blidt med håndfladen - træner grov- og finmotorik.
- Pust: Brug sugerør og pust til isterningen - giver mundmotorisk træning og balance i overkroppen.
- Ske: Skovl eller vip isterningen fremad med en teske - øver øje-hånd-koordination.
- Gentag løbet, prøv forskellige “køretøjer” og lad barnet forudsige, hvilken metode der er hurtigst.
Sansestimulering og læring
| Sans | Hvordan den aktiveres |
|---|---|
| Taktil & temperatursans | Kulde fra isterningerne og glat modstand på papir |
| Synssansen | Farvede isterninger og tydelige bane-markeringer |
| Motorik | Pust, puf og ske løfter både grov- og finmotorik samt kropsbalance |
| Kognition | Planlægning af taktik, årsag-virkning og simple hastighedsberegninger |
Sikkerhed & tilpasning
- Hold altid opsyn - isterninger kan være glatte at træde på.
- Brug større isterninger eller frosne juiceklodser til de yngste for at mindske kvælningsrisiko.
- Kortér banen (30-40 cm) til de 1-årige; forlæng gradvist for 2-3-årige.
- Tør spildt vand op med det samme for at undgå glatte gulve.
Legen kan udvides med stopure, forhindringer af svampe eller farvekodede “pitstops”, hvor barnet skal matche isterningen med en skål i samme farve, før løbet fortsætter. På den måde får I ekstra sortering, farvegenkendelse og turtagning ind i aktiviteten.